Gepost door: richardwentzel | 20 februari 2014

Waarom zou verbeteren niet sneller kunnen? – De Bedrijfsboost!

Er heerst een hardnekkige overtuiging in ‘verandermanagementland’: Het significant verbeteren van een organisatie duurt minstens een jaar. Ik denk dat dit onzin is en dat het binnen drie maanden kan. Hierbij de introductie van de Bedrijfsboost!

Waarschijnlijk gaat het al fout bij de naam die gegeven is aan een vakgebied: ‘Verandermanagement’. Steeds meer is het mij duidelijk dat het niet gaat om veranderen, maar om verbeteren – en daar ben ik niet de enige in. Het gaat erom het beste uit jezelf en je organisatie te halen, daarvoor hoef je niet te veranderen. Het kan wel zijn dat je dingen heel anders gaat doen. En dat is wat anders.

Je zal toch een bedrijf hebben dat zich door de crisis heeft gesleept en waar je, om een volgende crisis aan te kunnen, nu toch eigenlijk weer iets nieuws moet introduceren. Of een bedrijf waar de mensen het ‘veranderen’ wel een beetje zat zijn en blij zijn dat het door hard werken allemaal nog redelijk goed gaat. Waar helemaal geen ruimte is om te investeren in ‘veranderen’, want  1. het is onzeker of de verandering binnen een jaar gaat werken en 2. het is een duur grapje.

In onze nieuwe wereld werkt het anders

groupWat hulp van buitenaf zou dan best handig zijn. Een frisse blik, expertise in het vakgebied mét een visie, hernieuwde energie etc. Hulp van buitenaf kost in ‘de oude wereld’ echter veel geld. Geld dat er wellicht helemaal niet is of wat niet beschikbaar wordt gesteld voor ‘weer een paar van die consultants’. In onze nieuwe wereld kost verbeteren helemaal geen geld. In onze nieuwe wereld verdienen we onszelf doordat we resultaat halen. Daar waar traditionele veranderaars vooral bezig waren met het bezighouden van zg. kantoorgenoten, houden wij ons liever bezig met de verbeteren van onze klant vanuit de netwerkgedachte. We zetten niet de mensen in die we op de bank hebben zitten, maar maken gebruik  van een krachtig netwerk waarbij mensen betrokken zijn bij de problematiek van de klant en niet bij de aandeelhouderswaarde van hun werkgever. Dat maakt het halen van resultaten een stuk logischer – we kunnen dan ook werken met Waardebepaling Achteraf – een formule waarvan ik na een aantal jaren gebruik gerust kan zeggen dat het voor iedereen kan werken.

Verbeteren kost weinig tijd

forward

Veranderen kost in de oude wereld veel tijd. Heel veel tijd. Verbeteren echter niet. Significant verbeteren ook niet. Het grote verschil zit hem in onze nieuwe wereld in het feit dat we ervan uitgaan dat iedereen geïnteresseerd is in een prestatieverbetering, op voorwaarde dat iedereen er beter van wordt, daarnaast gaan we er ook vanuit dat mensen ‘goed’ zijn. Het kan wél zijn dat bestaande patronen mensen en organisaties weerhouden om (weer) te vlammen en het verschil te maken. En wij denken ook dat deze patronen helemaal niet zo ingewikkeld zijn. TOCDe kenner ontdekt hierin wellicht woorden van Eli Goldratt  (Theory of Constraints) … nou, dat klopt. Het vinden van deze patronen en het doorbreken hiervan kan werkelijk heel snel, als we het maar gestructureerd en logisch aanpakken. Het kan gaan om patronen op het gebied van inkoop, marketing, sales, productie, logistiek etc. Er is wel een belangrijke voorwaarde: De basis van de mensen en de organisatie moet goed zijn. En daar maken we een ander verschil –> we beginnen met een ReBoo(s)t Camp.

Het ReBoo(s)t Camp

power-offIn ‘de oude wereld’ worden grote bedragen gespendeerd aan’managementtrainingen’, waar de broodnodige managementvaardigheden worden aangeleerd. In onze nieuwe wereld denken we deze vaardigheden minder nodig te hebben als mensen automatisch de juiste kant op bewegen. En niet automatisch ‘omdat het erin gesleten is’, maar omdat men het graag wil. Tijdens het Reboo(s)t Camp gaan we op zoek naar het DNA van de organisatie. Wie ‘is’ de organisatie? Wie ‘zijn’ de mensen? Op basis van wat kiezen mensen voor oplossingen? Waar doet men het allemaal voor? En dit kan ook heel snel, binnen 2 dagen. Worden wie je bent is heel makkelijk –  als je dit wilt. Wij scheppen de omstandigheden zodat het veel simpeler wordt dan het lijkt. Daarna maakt men veel makkelijker de juiste beslissingen. Dat er wat hulp nodig is bij het in de praktijk brengen van jezelf, dat vinden we logisch. Nog iets wat in onze nieuwe wereld anders gaat: We helpen mee aan het resultaat.

Open tijdens de verbouwing

In de oude wereld worden veel adviezen gegeven. Adviezen die je vaak zelf om moet zetten in concrete acties, of je moet mensen inhuren die uurtje factuurtje komen ‘helpen’. In onze nieuwe wereld helpen wij bij de implementatie. We hebben er net zoals onze klant baat bij dat de verandering gaat werken. Ik ben ervan overtuigd dat als we actief meehelpen, met als uitgangspunt dat we ook weer weggaan en geen ‘lock in’ creëren, we binnen 3 maanden bedrijven significant kunnen laten verbeteren. Ondertussen blijft het bedrijf ‘gewoon’ operationeel. En na de drie maanden zullen we dan zien of wij ons werk waard zijn geweest. Ik ben ervan overtuigd.

Logo-BedrijfsBoost_ProfessioneelVerbeteren

 

 

 

 

Er is de afgelopen maanden hard gewerkt om dit concept mogelijk te maken, we zijn er klaar voor. Ik ben op zoek naar bedrijven die toe zijn aan een ‘Bedrijfsboost’, mocht je mensen willen doorverwijzen dan kan dit naar http://www.bedrijfsboost.nl

Facebook: https://www.facebook.com/bedrijfsboost
Twitter: @bedrijfs_boost


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: